Vi byter till nytt faktureringssystem
Vi trimmar och utvecklar allt – till och med fakturorna. Nu inför vi ett nytt system som gör hanteringen av fakturorna smidigare och effektivare. Du har fortfarande samma tjänster, du betalar både för gas och nät på samma faktura och du betalar på samma sätt som tidigare. Men betalningsmottagaren blir Stockholm Gas, bankgiro 5655-6806.
Om du betalar via e-faktura eller pappersfaktura:
Förändringen styrs om automatiskt, men du behöver vara lite extra uppmärksam när du betalar den första fakturan efter den 1 juni. Från och med det datumet gäller den nya betalningsmottagaren Stockholm Gas med det nya bankgironumret 5655-6806.
Om du betalar med autogiro:
Ditt autogiromedgivande fortsätter gälla, men övergår från och med 8 juni från Energikundservice Sverige AB (organisationsnummer 556737-0803) till Stockholm Gas AB med organisationsnummer 556915-3694. Du behöver alltså inte göra något, det kommer att fortsätta fungera som vanligt. Se svar på frågor om autogiro lite längre ned.
Observera! Betalning av eventuella påminnelser eller krav sker till det bolag som skickade den ursprungliga fakturan.
Om du betalar via Kivra:
Du som i normala fall får fakturor via Kivra har tillfälligt få pappersfakturor, detta på grund av vårt byte av faktureringssystem. Du kommer återigen få dina fakturor via Kivra med start under vecka 40. Bytet tillbaka till Kivra kommer att ske automatiskt och är därmed inget du behöver agera på.
Om du har frågor, eller vill ändra sätt att betala dina fakturor:
Vi gör förstås vårt bästa för att förändringen ska ske så smidigt som möjligt. Ring oss gärna på 0771-41 01 00. Vi svarar på dina frågor, och hjälper dig om du vill ändra på något.
FRÅGOR OCH SVAR OM BANKGIRONUMMER
Vilket är det nya bankgironumret?
Rätt bankgironummer ska vara 5655-6806 och betalningsmottagare ska vara Stockholm Gas.
FRÅGOR OCH SVAR OM AUTOGIRO
Hur vet jag att fakturan kommer dras via autogiro?
När du loggar in på din internetbank kan du se status för de mottagare du anmält nytt autogiro för. När du nyligen anmält autogiro står det ”Anmälan under behandling” som status. När anmälan har godkänts ändras statusen till ”Godkänd” och din nästa faktura kommer att hanteras via autogiro. När vi nu byter faktureringssystem kan det ta lite längre tid för statusen att ändras. Om du ännu inte ser en ändrad status kan det dröja upp till en vecka tills den ändras.
Om det inte står ”betalas via autogiro” behöver fakturan betalas manuellt istället.
Om jag vill ha autogiro, hur du anmäler jag mig?
Du tecknar autogiro direkt via inloggning på din internetbank. Vi rekommenderar då även att du väljer att få din faktura via e-post istället för på papper. Så här gör du:
Logga in på din internetbank och sök efter Autogiro under Betala, Tjänster eller motsvarande.
Välj Lägg till företag, Teckna nytt autogiro eller motsvarande.
Ange mottagare Stockholm Gas AB alternativt bankgiro 5655-6806
Du behöver därefter fylla i tre fält:
Det bankkonto du vill att pengarna ska dras ifrån.
Ditt kundnummer (här kan rubriken vara Kundnummer, Betalnummer eller liknande). Kundnumret finner du på din faktura.
Din e-postadress, för att faktura skall skickas till din e-postadress i stället för i brevlådan.
Markera att du godkänner villkoren och klicka att du godkänner.
Observera: Det skickas ingen bekräftelse på att autogiro startat.
Vid din nästa faktura kan du se om det står ”Att betala, dras via autogiro den (datum)”. Står det så, är autogiro aktiverat.Om du fått din faktura som tidigare, till exempel via posten, och det bifogat finns ett inbetalningskort så betyder det att din autogiroansökan inte hunnit registrerats. Då betalar du fakturan som vanligt – till nästa betalningstillfälle bör ditt autogiro vara aktiverat.
FRÅGOR OCH SVAR OM KREDITERADE FAKTUROR
I samband med bytet till nytt faktureringssystem har det uppstått ett fel på vissa fakturor. Felet berör de kunder som har uppmätt förbrukning och som fått en faktura utskicka i juni. Det berör alltså inte kunder som bara har gasspis.
Det är beräkningen av gasvolymen som används för energiskatten som blivit fel, vilket innebär att dessa fakturor gått ut med en felaktig energiskatt. De fakturor som berörs kommer att krediteras de närmaste dagarna och nya korrekta fakturor kommer skickas ut inom någon vecka. Vi beklagar detta och hoppas att du kan ha överseende med detta.
Vid frågor, vänligen kontakta vår kundtjänst på 0771 – 41 01 00 eller kundservice@gasnatetstockholm.se