Välkommen till Gasnätet Stockholms kundservice. Vår uppgift är att informera och guida dig som framtida eller befintlig kund. Här får du svar!
Faktura
Vilket bankgironummer ska fakturan betalas till?
Fakturerande bolag är Stockholm Gas AB med bankgiro 5655-6806.
Anstånd
Anstånd innebär att du skjuter upp förfallodatumet på din faktura med 30 dagar.
För att få anstånd behöver dom två senaste fakturorna blivit betalda i tid, samt att du meddelar kundservice i god tid att du behöver anstånd på din faktura.
Har du pappersfaktura, Kivra eller e-postfaktura behöver du meddela kundservice att du vill ha anstånd senaste fem dagar innan förfallodatumet på din faktura. Om du har autogiro eller e-faktura behöver du meddela ditt anstånd senast sju dagar innan förfallodatumet.
Näringsidkare har krav på delbetalning på 10% vid anstånd. Delbetalningen på 10% betalas senast på förfallodagen av fakturan man begär anstånd på. Resterande belopp betalas 30 dagar efter ordinarie förfallodatum.
Viktigt att veta är att det inte skickas ut någon ny faktura med det nya förfallodatumet.
Hur ofta får jag en faktura?
Som privatkund debiterar vi dig kvartalsvis och vi erbjuder även månadsfakturering om du har anmält e-faktura via din internetbank. Företagskunder debiteras alltid månadsvis.
Kivra - Din digitala brevlåda
Gasnätet Stockholm samarbetar med den digitala brevlådan Kivra. Det innebär att du har möjlighet att få post från oss i en digital brevlåda, istället för i den fysiska. Kostnadsfritt, säkert och dessutom riktigt bra för miljön!
Oavsett om du använder din mobil, surfplatta eller dator kan du logga in och komma åt din post var du än befinner dig.
Så här gör du:
Om du inte redan är ansluten, kan du registrera dig på Kivra. Är du redan ansluten kommer du få din post från oss digitalt framöver.
Anslut dig här
Har ni någon fakturaavgift?
Nej.
Autogiro - hur gör jag för att få det?
Du tecknar autogiro direkt via inloggning på din internetbank. Vi rekommenderar då även att du väljer att få din faktura via e-post istället för på papper.
Så här gör du:
Logga in på din internetbank och sök efter Autogiro under Betala, Tjänster eller motsvarande.
Välj Lägg till företag, Teckna nytt autogiro eller motsvarande.
Ange mottagare Stockholm Gas AB alternativt bankgiro 5655-6806
Du behöver därefter fylla i tre fält:⋅ Det bankkonto du vill att pengarna ska dras ifrån.⋅ Ditt kundnummer (här kan rubriken vara Kundnummer, Betalnummer eller liknande). Kundnumret finner du på din faktura.⋅ Din e-postadress, för att faktura skall skickas till din e-postadress i stället för i brevlådan.
Markera att du godkänner villkoren och klicka att du godkänner.
Du kan även ansöka om autogiro genom att fylla i och skicka in pappersblanketten.
AutogiroblankettObservera: Det skickas ingen bekräftelse på att autogiro startat.
E-faktura - hur gör jag för att det ska fungera?
E-faktura innebär att du får en elektronisk faktura via din internetbank. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera fakturan på skärmen och godkänna den för betalning. Då betalas fakturan på förfallodagen - varken för tidigt eller för sent. Vid e-fakturering erbjuder vi även månadsfakturering. Kontakta kundservice så hjälper vi dig.
När du fått din första gasfaktura med Stockholm Gas AB som avsändare kan du ansöka om e-faktura. Du måste ha fakturanumret tillgängligt när du gör din ansökan.
För att ansöka om e-faktura måste du kontakta din internetbank. Stockholm Gas AB fakturerar på uppdrag av Gasnätet Stockholm AB.
Viktigt: Tänk på att den person som får fakturan också är den som måste anmäla sig för e-faktura.Om du vill avsluta e-faktura kontaktar du din internetbank. Uppsägningstiden för tjänsten är 7 dagar.
Hur kan jag ändra mina faktureringsuppgifter?
Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig. Ring eller maila oss.
Hur kan jag få reda på om jag betalt min faktura?
Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig, ring eller maila oss.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om min faktura?
Kontakta kundservice så hjälper vi dig. Ring eller maila oss.
Visa fler
Visa färre
Priser & Avtal
Vad kostar det att ha gas?
Här hittar du som privatkund all information om priser & avtal.
Här hittar du som företagskund all information om priser & avtal.
Hur prissätts gasen?
Nätpriset är det pris du betalar för tillgången till gas. I priset ingår drift och underhåll av gasnätet, kundservice samt dygnet-runt-beredskap för en trygg och säker gasleverans.
En privatkund med enbart gasspis betalar en fast årsavgift beroende på lägenhetsstorlek. Priset är schablonberäknat med utgångspunkt i att större bostäder normalt sett har fler boende, vilket ger högre gasförbrukning.
Kunder med en effekt på mindre än 50 kW och andra gasapparater än enbart gasspis i hushållet betalar en fast årsavgift och en överföringsavgift för gasanvändningen.
Kunder med gasspis i Hammarby Sjöstad betalar en fast årsavgift och en överföringsavgift för gasanvändningen.
Läs mer under Priser & Avtal
Hur fungerar renoveringsrabatten?
För dig som redan är kund och ska renovera ditt kök erbjuder vi 0 kr i avgift under den tid som renovering pågår, dock max 3 månader. Erbjudandet gäller både dig som är hushållskund och företagskund. Kontakta kundservice för att ta del av erbjudandet. I din ansökan ska du bifoga daterade före- och efterfoton på renoveringen.
Hur kan jag ändra mina kontaktuppgifter?
Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig, ring eller maila oss.
Vad kostar försegling (plombering)?
Kostnaden för att utföra plombering av din gasanläggning betalar du till din auktoriserade installatör som utför arbetet. När anläggningen är plomberad kvarstår du som kund hos Gasnätet Stockholm men betalar ingen årsavgift för anslutningen. Vart 5:e år kontrollerar vi din plomberade anläggning.
Visa fler
Visa färre
Bli gaskund
Hur ansluter jag mig till gasnätet?
Vet du att vi redan leder gasen till fastigheten så kontakta en auktoriserad gasinstallatör som kan hjälpa dig att koppla in gas till lägenheten. Om du är osäker så fråga din fastighetsägare / bostadsrättsförening eller kontakta oss så hjälper vi gärna dig. En auktoriserad gasinstallatör hittar duhär.
Hur fungerar spisbytesrabatten?
Vi erbjuder 2000 kr (inkl moms) för installationen till alla kunder som ansluter en ny CE-godkänd gasspis till Gasnätet Stockholm AB:s stadsgasnät. Installationen ska vara utförd av en auktoriserad gasinstallatör som också ska se till att göra en så kallad efteranmälan till Gasnätet Stockholm AB efter utfört arbete. Läs mer om erbjudandet här.
Bor jag inom gasnätet?
Om din lägenhet/lokal/hus ligger på en fastighet som är ansluten till gasnätet eller som ligger i närheten av gasnätet kan du bli kund hos oss. Om det redan finns gas till fastigheten är det enkelt. Är du osäker på det kan du fråga vår kundservice så tar vi reda på det.
Vill du ansluta dig till gasnätet så kontaktar du en auktoriserad gasinstallatör som kan utföra alla typer av gasarbeten.
Här hittar du auktoriserade gasinstallatörer. Vi har ett erbjudande som innebär ett avdrag på din gasfaktura på 2000 kr (inkl moms) för spisinstallationen. Läs mer om vårt erbjudande och om spisinstallationer här.
Hur gör jag för att bli privatkund?
Om det gäller en inflytt till en anläggning med gas kontaktar du kundservice så hjälper vi dig. Ha gärna följande uppgifter tillhands så blir det enklare:
Anläggnings-ID
Gasplatsnummer (kan finnas på gasledning mellan din huvudkran och spis)
Adress till bostad/lokal (inkl lägenhetsnummer)
Om det inte finns gas i lägenheten men gas redan är indragen i fastigheten är det mycket enkelt. Då kontaktar du en auktoriserad gasinstallatör som kan hjälpa dig med detta. Är du osäker kan du kontakta vår kundservice så tar vi reda på det.Här hittar du auktoriserade gasinstallatörer. Vi har en spisbytesrabatt som innebär ett avdrag på din gasfaktura på 2000 kr (inkl moms) för ny spisinstallation. Läs mer om om spisbytesrabatten här.
Hur gör jag för att bli företagskund?
Om det gäller en inflytt till en anläggning med gas kontaktar du kundservice så hjälper vi dig. Ha gärna följande uppgifter tillhands så blir det enklare:
Anläggnings-ID
Gasplatsnummer (kan finnas på gasledning mellan din huvudkran och spis)
Adress till bostad/lokal (inkl lägenhetsnummer).
Om gas redan är indragen i fastigheten är det mycket enkelt. Är du osäker kan du kontakta vår kundservice så tar vi reda på det. Tänk på att du alltid måste kontakta en auktoriserad gasinstallatör för alla typer av gasarbeten.Här hittar du auktoriserade gasinstallatörer.Är du kund hos oss idag och har frågor om gasen till ditt företag, kontakta kundservice.Bra att ha tillgängligt:
Kundnummer/anläggningsnummer
Namn
Telefonnummer
Organisationsnummer
Adress till din verksamhet
Vad ska jag tänka på vid spisköp?
Det finns flera leverantörer som erbjuder moderna gasspisar i alla prisklasser på marknaden. När du ska byta gasspis är det viktigt att spisen är anpassad för rätt gaskvalitet och i Stockholm används Stadsgas (ZST) och Fordonsgas (ZFO).Observera att ZFO endast används i Hammarby Sjöstad. Resten av kunderna i Stockholm har ZST.I produktbladen nedan kan du läsa mer om de respektive gaserna:Produktblad - StadsgasProduktblad - Fordonsgas
Om du är osäker på vilken gaskvalitet du har hemma är du välkommen att kontakta kundservice så hjälper vi dig.
Hur får jag tag i en gasinstallatör?
På www.energigas.se som är den organisation som godkänner gasinstallatörer hittar du en lista över samtliga auktoriserade gasinstallatörer.
Visa fler
Visa färre
Flytta
Dödsbo
Om en anhörig går bort är det viktigt att meddela detta till oss.
Kontraktet kan stå kvar på den avlidne, men då ska det läggas till en c/o adress till dödsboinnehavaren. Alternativt att kontraktet skrivs över till dödsboinnehavaren. Det är för att det måste vara ett aktivt kontrakt tills lägenheten är såld eller hyreskontraktet är avslutat. Detta då det ur ett säkerhetsperspektiv ska stå någon på kontraktet tills att nästa person flyttar in. När lägenheten är såld så har dödsboinnehavare ansvar att meddela kundservice vilket datum som är slutdatumet på kontraktet, lika så gäller vid en hyresrätt. Informationen om slutdatum måste meddelas till kundservice senast sju dagar innan lägenhetskontraktet är avslutat.
Saknas det tillgångar i dödsboet måste kundservice få in en dödsboanmälan, vilket man kan begära ut från skatteverket. Detta bör ske inom två månader från dödsfallet. Bifoga en kopia av dödsboanmälan när du skickar en begäran till kundservice om att skriva av skulderna.
När kommer slutfakturan?
Inom ca 14 dagar efter avflyttsdatumet.
Hur långt i förväg måste jag anmäla?
Kontakta kundservice så hjälper vi dig med dina avtal. Kontakta oss minst 30 dagar innan flytt så ser vi till att fakturorna blir rätt från början i samband med flytten.
Det vi behöver veta är:
Namn
Telefonnummer
Personnummer alternativt organisationsnummer
Datum för flytt
Adress till bostaden eller lokalen med gas
Skatteverkets lägenhetsnummer
Vid inflytt, gärna namn på den som har bott där tidigare
Gastekniska frågor
Hur kan jag köpa 100 % biogas av mitt gashandelsbolag när gasnätet även innehåller naturgas?
Om du köper 100 % biogas så garanterar ditt gashandelsbolag att det stoppas in lika mycket biogas i systemet som du gör av med. Alltså bidrar du till biogasens framfart genom systemet. Det är samma princip som används av elbolagen när du köper grön el.
Vad har jag för gastyp?
Vi har två sorters gasnät, stadsgas (benäms på din faktura områdesid ZST) och biogas (benäms på din faktura områdesid. ZFO). Om du är osäker kontakta vår kundservice så hjälper vi dig, ring eller maila oss.
Fungerar gasen i stadsnätet under ett strömavbrott?
Gasen fungerar som vanligt även vid strömavbrott. Vissa gasspisar har dock en elektrisk tändning av lågan som inte kommer fungera vid strömavbrott. Använd då en vanlig tändare istället.
Vad krävs av en auktoriserad gasinstallatör?
Auktorisationen ges ut av branschföreningen Energigas Sverige och gäller i tre år då den ska förnyas. I föreningens stadgar för behörigheten anges krav på kompetens, erfarenhet och även ansvarsförsäkring. Kontrollera på Energigas Sveriges hemsida, att det företag du anlitar är auktoriserat. Där finns samtliga auktoriserade installatörer i Sverige som innehar en aktuell auktorisation.
Länk till gasinstallatörsida.
Vad är korrektionsfaktor?
Det är en omvandlingsfaktor från gasmätarens förbrukningsvärden i kubikmeter (m3) till normalkubikmeter (Nm3).
Exempel: Omvandlingsfaktor 0,9490. Uträknad månadsförbrukning genom differensberäkning av mätarställningar vid respektive månadsskiften 1000 m3. Det ger 1000 x 0,9490 = 949 Nm3.
Hur ska gasvarnare monteras?
Om du bestämmer dig för att köpa en gasvarnare skall du vända dig till din leverantör för monteringsanvisningar.
Vi vill bli bättre och för att vi ska bli så bra som möjligt är det viktigt att du talar om för oss om du inte är nöjd. Du behöver inte vara så formell, det viktigaste är att du ger oss möjlighet att rätta till eventuella fel så snabbt som möjligt.
Du kan också få hjälp och rådgivning hos andra än Gasnätet Stockholm, t ex:
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Hos Konsumenternas energimarknadsbyrå, som är en självständig byrå för konsumenter, kan du få råd samt vägledning i frågor som rör gasmarknaden.
Konsumenternas energimarknadsbyrå
Kommunala konsumentvägledare
Hos konsumentvägledaren i din kommun kan du få stöd vid klagomål eller om du råkat i tvist med ett företag.
EI är tillsynsmyndigheten för gasmarknaden, som du kan kontakta om du synpunkter och klagomål bl a gällande gastariffer, anslutningsavgifter och leveranskvalitet i gasnätet.
Energimarknadsinspektionen
Domstol
Du kan också låta pröva en eventuell tvist i allmän domstol (tingsrätt). Du bör dock först ta kontakt med ett ombud, till exempel en advokat, som kan bedöma ditt ärende.
Sveriges Domstolar
Gasnätet Stockholm samlar bara in den information som är nödvändig för att fullfölja våra åtaganden mot dig som kund. Vi lagrar namn, personnummer, adress och ibland också andra kontaktuppgifter som e-post och telefonnummer. All hantering av personuppgifter sker inom EU av oss eller av företag som vi anlitar för att utföra tjänster åt oss. Personuppgifter kan komma att användas av oss i marknadsföringssyfte.
Integritetspolicy
Vi hjälper dig gärna!
Om du har frågor är du varmt välkommen att kontakta oss. Vi har öppet vardagar mellan 08:00-16:00.
Felanmälan
Känner du gaslukt, kontakta felanmälan. Vi har öppet dygnet runt.