Remissvar miljö- och trafiksäkerhetskrav
Infrastrukturdepartementet
Transportmarknadsenheten
i.registrator@regeringskansliet.se
Ärende: Förordning om miljö- och trafiksäkerhetskrav
för myndigheters bilar och bilresor
-Solna, 23 december 2019-
Gasnätet Stockholm, som äger och driver gasnätet i Stockholm, Solna och Sundbyberg, har tagit del av rubricerad förordning. Vi tackar för möjligheten att bidra med synpunkter och delger härmed vårt yttrande enligt Infrastrukturdepartementets remiss.
Förordningen ger en bra vägledning – Gasnätet Stockholm ställer sig positiv till förslaget till förordning och välkomnar initiativet till en ny miljöbilsdefinition som på sikt kan ge vägledning inom hela den offentliga verksamheten. Sveriges målsättningar för klimatet är viktiga och utmanande och det är mycket bra att myndigheter visar vägen i sina upphandlingar. Det är viktigt för efterfrågan av miljöfordon och ger positiva signaler till marknadens alla aktörer. Miljöbilsdefinitionen tillsammans med den bredare definition av klimatbonusbilar som även inkluderar gaskonvertering kommer vara speciellt viktig för omställning av nyttofordon (skåpbilar, pickup, minibuss) där få modellalternativ uppfyller miljöbilsdefinitionen. I och med att efterkonvertering tillåts kommer behoven att göra avsteg från policyn begränsat betydligt.
Förordningen kan tillämpas på fler fordon – Flertalet av de fordonstyper och användningsområden som förordningens krav inte ska tillämpas på (2 §) är fullt möjligt att utföra med fordon som nyttjar alternativa drivmedel. Exempelvis bedriver Gasnätet Stockholm utryckningsverksamhet (blåljus) där biogasfordon nyttjas. Detsamma gäller ambulansverksamhet där Region Stockholm introducerade biogasdrift redan 2009. Gasnätets mål är att inom kommande leasingavtal helt övergå till biogasdrift eftersom de kommersiellt tillgängliga fordonen möter våra krav för utryckningsverksamheten. Av de tillämpningar som beskrivs i 2 § borde det vara fullt möjligt att åtminstone delvis övergå till förnybara drivmedel. Eftersom målet är att även dessa fordon på sikt ska kunna drivas med förnybart bränsle bör en stegvis övergång främjas och målsättas.
Gasnätet Stockholm föreslår därför att skrivningarna i 2 § ska kompletteras med att det även bör föreligga särskilda skäl för att göra avsteg från kraven. Myndigheternas redovisningskrav vid avsteg kan med fördel ligga till grund för analys av vilka hinder som hämmar omställningen av dessa undantagna fordon och samtidigt utgöra underlag för måluppföljning.
Med vänliga hälsningar
Martin Görling, Affärsutvecklare, Gasnätet Stockholm