2017-01-18 – Gas – lösning för renare Stockholm
Igår infördes ett tillfälligt förbud mot att köra dieselbilar på Oslos vägar och gator. Anledningen är att staden vill sänka den akut höga nivån av luftföroreningar och skadliga partiklar som dieseltrafiken bidrar till att producera. En omställning till en fordonspark med fler gasdrivna fordon skulle hjälpa till att förbättra luftkvalitén och sänka halterna av skadliga partiklar.
Nu väcks frågan även i Sverige där Transportstyrelsen i en nypublicerad rapport förordar en uppdelning av städer i tre stycken s.k. miljözoner med målet om förbättrad luftkvalitet i stadsmiljö. Ett av dom stora problemen stavas kväveoxider (NOx). Dieselbilar släpper ut höga halter av kväveoxider medans gasbilar ger betydligt lägre kväveoxidutsläpp än både diesel- och bensindrivna fordon.
– Miljözoner är i grunden bra och skulle sannolikt förbättra luftkvalitén i Stockholm avsevärt. Problemet är att Transportstyrelsen genom förslaget stänger dörren för många redan gröna bilister och en väl fungerande infrastruktur genom att bara förorda el- och vätgasdrivna bilar. Fordon som drivs med biogas och naturgas är utmärkta ur miljösynpunkt på både lokal och global nivå, de borde därför premieras vid ett eventuellt införande av miljözoner i Stockholm, säger Cecilia Hedqvist, VD på Gasnätet Stockholm.